UtbildningDirekt använder sig av cookies för att förbättra din användarupplevelse.
Jag har förstått
Vad är cookies?

Dagligt ledarskap i drift

VisitaAkademin


Kort om utbildningen

Längd: 3 dagar
Pris: fr. 6 500:- exkl. moms
Arrangör: VisitaAkademin

Anmäl intresse
Kraven på en bra chef är många. En förutsättning för att lyckas, framförallt när du är ny i rollen, är att medarbetarna betraktar dig som en trovärdig och kompetent ledare. Under tre intensiva dagar ger vi dig en djuplodande träning i hur du lyckas i din ledarskapsroll. Vi fokuserar på det dagliga arbetet och de problemställningar som kan dyka upp, samtidigt som vi behåller fokus på gästen. Du får konkreta verktyg som krävs för att du ska kunna leda andra människor. Utformningen är i seminarieform i kombination med workshops där vi arbetar med exempel hämtade från branschen. Deltagarna på denna kurs kommer ofta från liknande befattningar men från olika företag vilket bidrar till många relevanta och realistiska diskussioner.

Kursbeskrivning


Under tre intensiva dagar ger vi dig insikter och träning i hur du lyckas i din ledarskapsroll. Vi fokuserar på det dagliga arbetet och de problemställningar som kan dyka upp, samtidigt som vi behåller fokus på gästen. Du får konkreta verktyg som krävs för att du ska kunna leda andra människor och som hjälper dig lyckas med att engagera dina medarbetare i att uppnå  försäljningsmålen.

Dag 1, Leda sig själv
    Vad innebär ledarrollen.
    Leda i förändringstider. Få insikt i hur psykologin i förändringsprocesser fungerar och hur du behöver anpassa din ledarstil till olika personlighetstyper.
    Skapa trygghet genom tydlighet
    Effektiv kommunikation i förändringstider – nyttja alla kommunikationsmedel, röst, kropp, text mm.
    Alla hanterar förändringar olika. Öka din självinsikt och förstå andras reaktionsstilar bättre. Personprofil DISC med återkoppling i grupp. Bygg dina styrkor och utveckla dina utmaningar för att bli en bättre ledare.

Dag 2, Leda andra
    Utveckla önskade beteenden i din verksamhet. Till exempel öka merförsäljning eller förbättra gästmötet.
    Skapa självgående självmotiverade medarbetare
    Utveckla dina medarbetare. Utveckla din förmåga att skapa motivation och stärka dina medarbetares styrkor.
    Coaching i det dagliga
    Bygg bra vanor för att utveckla ett bra ledarskap
    Delge beslut och negativa besked på ett professionellt sätt
    Konstruktiv feedback – hur genomföra feedbacksamtal
    Ge beröm som utvecklar

Dag 3, Leda för att uppnå excellent service
    Planering, uppföljning och få det viktigaste gjort.
    Uppföljning av hemträning i beteendeförändring och redovisning av utveckling
    Praktiska case med återkoppling
    
Genomförande
De två första kursdagarna genomförs fysiskt, och tredje dagen genomförs digitalt via Zoom. Utformningen är i seminarieform i kombination med workshops där vi arbetar med exempel hämtade från branschen. Deltagarna på denna kurs kommer ofta från liknande befattningar men från olika företag vilket bidrar till många relevanta och realistiska diskussioner.

Uppgift
Mellan dag två och dag tre kommer du att ha som hemträning att försöka förändra något beteende på din arbetsplats. Det kan vara att öka ett säljbeteende, få alla att säga hej eller något annat du ser skulle vara bra för just din verksamhet. Boka in ett samtal före din utbildning med din chef (är du högst ansvarig kan du boka med tex din styrelseordförande) och stäm av vad ni vill jobba med och boka även ett möte mellan kurstillfällen och efter sista dagen. Vi ser att de som har en mentor på hemmaplan lyckas bättre med att implementera sina nya kunskaper.

Kursmål
Efter kursen har du stärkt din förmåga att på ett effektivt sätt leda individer i både med och motgång. Du har fått insikt i hur du leder i negativa förändringar och hur du skapar förtroende för dig själv som ledare. Du har fått ökad förståelse för motivation och delaktighet. Du har lärt dig de ledarskapsverktyg som behövs för att involvera, skapa engagemang och ge konstruktiv feedback. Vidare har du lärt dig hur du kan hantera oönskade beteenden konstruktivt. Du har lärt dig det som krävs för att leda andra på ett effektivt och genomtänkt sätt.

Målgrupp
Utbildningen riktar sig till dig som är ny som chef inom besöksnäringen men även för dig som arbetat ett tag men som känner du behöver förstärka dina ledarkunskaper. Du vill utveckla ett personligt ledarskap och utveckla en förmåga att leda grupper professionellt och trovärdigt.

Kurslängd
3 heldagar, varav den sista dagen digitalt via Zoom.
Utbildningen är uppdelad i två etapper med två sammanhängande dagar i den första etappen, och den tredje dagen ca en månad senare.

Kursledare
StigFram, www.stigfram.se

Priset inkluderar kurs samt DISC-analys som kommer att skickas ut inför kurstillfället. Lunch och kaffe ingår i de 2 första kursdagarna.

Kursmål


Efter kursen har du stärkt din förmåga att på ett effektivt sätt leda grupper och du har fått ett ökat självförtroende i din nya roll som chef. Du har fått ökad förståelse för motivation och delaktighet. Du har lärt dig de ledarskapsverktyg som behövs för att delegera uppgifter, följa upp genomförda uppgifter, motivera och ge konstruktiv feedback. Vidare har du lärt dig hur du ska hantera konflikter och oönskade beteenden konstruktivt. Du har lärt dig det som krävs för att leda andra på ett effektivt och genomtänkt sätt.

För vem


Utbildningen riktar sig till dig som ska bli eller är ny som chef inom besöksnäringen men även för dig

 

som arbetat ett tag men som känner du behöver förstärka dina ledarkunskaper. Du vill utveckla ett

 

personligt ledarskap och utveckla en förmåga att leda grupper professionellt och trovärdigt.

Inga förkunskaper krävs.

Om arrangören



VisitaAkademin

Visita är bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar mer än 4 600 medlemsföretag med över 6 500 verksamheter, främst hotell, restauranger, caféer, nöjesrestauranger, cateringföretag, konferensanläggningar, spa, campingföretag, vandrarhem, skidanläggningar, nöjes- och djurparker, turistbyråer, turist- och eventföretag.

Som branschorganisation hjälper Visita företagen att växa och utvecklas och är besöksnäringens företrädare i politiska frågor. Som arbetsgivarorganisation ger Visita företagen råd och stöd i arbetsgivarfrågor och i förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita tecknar branschens kollektivavtal och är en medlemsorganisation i Svenskt Näringsliv.

Visita arbetar för att lagar, regler och affärsvillkor ska utformas så att näringen ges ännu bättre möjlighet att inta en väl framskjuten position i Sverige och internationellt, så att vi i ännu högre grad kan bidra till ökad tillväxt och nya jobb.

Kontakt

+46 8 762 74 00

www.visitaakademin.se

Sveavägen 25
103 69 Stockholm Sverige

Intresseanmälan

Skicka en intresseanmälan för Dagligt ledarskap i drift